top of page
Vyhledat

Kyber-kapitalismus (recenze)

Aktualizováno: 16. 3. 2019

Současná doba je hektická, digitální, mechanizovaná a hlavně – vedená chtíčem po zisku. Člověk je redukován na další kolečko v soukolí brutálního systému. Pekelná taktovka kapitalismu se nedá srovnávat ani s Matrixem.

A podmínky přivádí mnohé lidi k tomu, aby začali o systému kriticky uvažovat. Ale systém už má připravenou řadu bariér, aby jakékoliv vzpouře zamezil. Nejlépe člověku vůbec nedovolit, aby o vzpouře uvažoval. Nová doba si vyžaduje nové metody!

Bylo napsáno mnoho dlouhých knih o současném systému. Patří mezi ně i skvělá díla klasiků. Je tu ovšem jeden problém. Tvrdě pracující člověk si (častokrát) nemůže moc dovolit číst několikasetstránkové publikace. Práce je unavující, vyčerpává a člověk si rád odpočine a v současnosti často jen tak bezcílně brouzdá po netu. A protože i my máme rádi slogan „učení hrou,“ podíváme se na lehčí metody výuky, které dokáží i efektivně zabavit.

Na začátek si můžeme uvést hru To build a better mousetrap. Jedná se o prohlížečovou hru, kde máte na svědomí svou vlastní firmu a snažíte se efektivně fungovat na trhu. Hra je celkově zajímavá pojetím. Oddělení výzkumu se může zaměřit automatizaci práce, či zrychlení výzkumu, nebo vývoj nového produktu. Postupně vám přichází noví uchazeči o zaměstnání, kteří chtějí práci. A s postupným vývojem chtějí i vyšší mzdy. To se podnikateli moc nelíbí, ale není třeba se bát. Rebelující zaměstnance můžete lehce propustit a nahradit je novou a ochotnější pracovní silou, nebo ideálně robotem/počítačem. Ale ani propuštění nejsou eliminováni, můžou se začít bouřit a svrhnout celý váš domeček z karet. Jako zajímavost je možné uvést, že podnikatelé a policisté jsou ve hře vyobrazeni, jako kočky a pracující – jako myši. Dokážete se dožít obstojného důchodu (v roli podnikatele) a zničíte dostatek životů? Nebo se celá mašinérie rozpadne pod náporem pracujících?

Máme tu další počin – Every day the same dream. Tato hra byla vyvinuta za 6 dní a to ve velmi spartánských podmínkách. Oč v ní jde? O běžný život. Celá hra je v odstínech šedé, což umocňuje celý prožitek. Začínáte ráno, budík vás vypudí z postele a je na vás se řádně ustrojit, zanedbat rodinný život, jet výtahem, vést monotónní rozhovor a jet do práce. Tam čeká rozzuřený šéf, který vás kárá a následně pošle do vaší kóje. Míjíte desítky stejně vypadajících lidí a všichni dělají stejně nesmyslně vypadající úkony. Vy jste jedním z nich. Co dál? Další den to samé. A den po té znovu. Donekonečna. Je hra depresivní? Naprosto. Ukazuje náš život v tomto systému takový, jaký je – šedivý, nalinkovaný, podřízený, ochuzený o jakoukoliv radost.

Namátkou můžeme jmenovat další zajímavé počiny: Operation Pedopriest, kde se snažíte zakrývat pedofilní aféry katolických kněží a hrajete si na „ďáblova advokáta v kněžské sutaně.“ Nebo Phone Story, hra, která popisuje příběh vašeho mobilního telefonu. Od toho, jak dětská práce v Africe získává drahé kovy, přes úmornou práci dělníků v Číně, až po finální prodej v Evropě a USA. Budete se po této zkušenosti dívat na svůj mobil stejným pohledem, nebo v něm uvidíte slzy, krev a pot afrických dětí a čínských dělníků?

Stereotyp genderové binarity zase boří hra Queer Power. V té zkrátka objevujete tajemství sexuality a otázky genderů.

V této části se zaměříme na hry, které již nejsou prohlížečové a jsou i jinak koncipované. Colestia se snaží vyvíjet hry, které budou vskutku vzdělávat a dle našeho názoru se jim to daří.

Entfremdung je marxistický business simulátor, kde si projdete firemní pozice a pochopíte i fungování firmy, jakožto nástroje útlaku.

Character Creator vás zase usadí (tak trochu) do pozice stalkera. Co to má znamenat? Zkrátka přes internet hledáte lidi a informace o nich, jsou generováni naprosto náhodně. Určitě vás bude šokovat, co všechno se můžete na internetu o lidech dozvědět.

New Lethes je simulací moderního města v pojetí situacionistů. V podstatě zde máte zjednodušený model města, které můžete objevovat, ale není z něj úniku. Moderní město v zajetí kapitálu je obrovským vězením s masivní propagandou, která nám má tvrdit, že jsme svobodní, ale realita je někde naprosto jinde. Žijeme pro potřeby kapitálu, nežijeme pro sebe, pro náš život, pro naši radost.

Na závěr jeden skutečný mistrovský kousek, který si zaslouží ocenění. Crisis Theory je simulátor samotného systému. Vžijete se do role „ducha kapitalismu,“ můžeme-li tomu tak říkat. Jak funguje marxistická koncepce akumulace kapitálu? To se dozvíte v této hře. Vše je velmi dobře vysvětleno a tutoriál vám dá velmi dobrou představu a už to bude jen na vás, jak dlouho kapitalismus udržíte! Ale pozor, systém to nemá jednoduché. Musíte přesně vyvažovat investice do výrobních prostředků a do pracovních sil, musíte expandovat trh, projdete si i tím, co je to primitivní akumulace, přírodní zdroje také nejsou nekonečné a dají vám to tvrdě najevo, inovace je nutná, jinak hra končí. Hra dostává velmi rychle na obrátkách a s jistotou se při ní zapotíte. A co je hlavní poselství této simulace? Že kapitalismus nemůže existovat donekonečna a jednou skončí i jeho éra.

Všechny hry od Colestie: colestia.itch.io Všechny hry od Molleindustria: www.molleindustria.org

38 zobrazení
bottom of page